رادیاتور پنلی بهتر است یا پره ای

امروزه جهت گرمایش محیط استفاده از رادیاتور گسترش فراوانی یافته است . در این مقاله قصد داریم دو نوع از پرکاربردترین رادیاتورهای موجو در بازار تاسیسات را بررسی نماییم.

پر طرفدارترین رادیاتورهای موجود در بازار عبارتند از :

در ابتدا توضیح مختصری در مورد نحوه ساخت و عملکرد هرکدام ارایه خواهد شد و سپس به مزایا و معایب هر یک پرداخته خواهد شد.

رادیاتور پره ای

رادیاتورهای پره ای از جنس آلیاژ آلومینیوم ساخته میشوند . قالب ریخته گری این نوع رادیاتورها از سه نوع اکسترود , دیکاست اکسترود و تمام دایکاست میباشد.در این بین جدیدترین نوع موجود از نوع تمام دایکاست می‌باشد . که به دلیل وجود قالب یکپارچه دارای طول عمر بیشتری می‌باشد.

رادیاتور پره ای به صوت پک‌های متصل به هم 5 پره ,7 پره و 10 پره به فروش می‌رسد. بنابراین مقدار مورد نیاز را باید به صورت مضربی از اعداد 5 ,7 و 10 انتخاب نمود . به عنوان مثال از اتصال دو رادیاتور 10 پره میتوان به ظرفیت 20 پره رسید. به عنوان یک توصیه کلیه اتصال بیش از 30 پره به هم توصیه نمیگردد. به دلیل افت فشار و درجه حرارت آب.

مطرح ترین برندهای رادیاتور چره ای در ایران عبارتند از رادیاتور پره ای ایران رادیاتور و رادیاتور پره ای بوتان.

تعداد مورد نیاز رادیاتور پره ای

مقدار گرمادهی هر پره از عوامل تاثیر گذار در انتخاب تعداد پره مورد نیاز است . که این مقدار در کاتالوگ تمام برندها ذکر شده است. به طور معمول ظرفیت حرارت دهی رادیاتور پره ای بین 100 تا 160 کیلوکالری بر ساعت است. و به عنوان یک محاسبه خیلی ساده به ازای هر متر مربع ساختمان میتوان یک پره در نظر گرفت.

رادیاتور پنلی

رادیاتورپنلی از جنس آلیاژ فولاد ساخته می‌شود. ورق استفاده شده در ساخت این مدل رادیاتور از نوع فولاد ضد زنگ است. این مدل رادیاتور به صورت یک تکه ساخته شده و برخلاف رادیاتور پره ای قابلیت اضافه یا کم شدن ندارد . بنابراین در انتخاب سایز مورد نیاز باید توجه نمود . رادیاتور پنلی معمولا از سایز 60 سانتی متر شروع شده و به صورت 20 سانت 20 سانت افزایش میابد.نصب رادیاتور با طول بیش از 160 سانت به دلیل افت فشار آب توصیه نمیگردد.

متراژ رادیاتور پنلی مورد نیاز

مقدار گرمادهی هر متر رادیاتور پنلی بین 1500 تا 2000 کیلوکالری بر ساعت بین برندهای مختلف متفاوت است.به طور میانگین هر متر رادیاتور پنلی برابر با 16 عدد رادیاتور پره گرمادهی دارد. به طور میانگین به ازای هر 20 متر مساحت خانه یک متر رادیاتور در نظر گرفته می‌شود.

مهمترین برندهای تولید کننده رادیاتور پنلی عبارتند از : رادیاتور پنلی لورچ , رادیاتور پنلی ایران رادیاتور و رادیاتور پنلی ایرتورپن

سازگاری رادیاتور با پکیج

رادیاتور های پره ای به دلیل داشتن جنس آلومینیومی در تماس با مبدل مسی پکیج به نوعی آب را تجزیه می‌کند.در این اتفاق آب به هیدروژن و اکسیژن تبدیل شده و اصطلاحا در رادیاتور هوا ایجاد شده . از این رو رادیاتورهای آلومینیومی باید مرتب هواگیری شوند یا به وسیله محلول‌هایی به نام پروتکتور محافظت شوند.

اما رادیاتورهای پنلی نیز در صورت کارکرد با پکیج موجب اثری به عنوان خوردگی گالوانیک می‌شوند.در اثر این خوردگی به طور مداوم ذرات فلز از رادیاتور جدا شده و در آب معلق می‌شوند . این ذرات در مسیر پمپ باعث ایجاد گرفتگی و سوختن پمپ پکیج می‌شوند. راه حل برطف کردن این مشکل نیز استفاده از فیلتر مغناطیسی مدار گرمایش در مسیر برگشت آب است.

مقایسه قیمت

رادیاتورهای پره ای به دلیل ساخته شدن از جنس آلومینیوم دارای قیمت تمام شده بالاتری هستند.علاوه بر اینکه برای نصب آنها نیز لوازم جانبی بیش‌تری مورد نیاز است. بنابراین در پروژه ها و جایی که قیمت تمام شده اولویت زیادی دارد استفاده از رادیاتور پنلی توصیه می‌گردد.

در پایان و جمع بندی میتوان گفت رادیاتور پنلی دارای طول قیمت ارزان تر , وزن بیش‌تر ,و حرارت دهی بیشتری است اما قابلیت اضافه و کم شدن و تغییر و تعمیر را دارا نمی‌باشد.

امید است با خواندن مطلب فوق توانسته باشیم کمکی در انتخاب صحیح رادیاتور به شما خوانندگان عزیز کرده باشیم.

تهویه دما فروشگاه آنلاین تاسیسات کشور .

دارای مجوز از صنف تاسیسات مکانیکی ساختمان اصفهان.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید