طرز کار کولرگازی

آشنایی با نحوه کارکرد کولرگازی می‌تواند تاثیر به سزایی در تعمیر و نگهداری از این تجهیز داشته باشد . در این مقاله سعی شده توضیحات کاملی در مورد طرز کار کولرگازی ارایه شود.

کولرگازی از نوع سیستم‌های سرمایشی تراکمی به شمار می‌رود . اساس کار سیستم تراکمی , تراکم و انبساط گاز مبرد است. زمانی که گاز منبسط می‌شود دمای آن کاهش یافته و در زمان تراکم دمای آن افزایش می‌بابد . قبل از بررسی سیکل  تراکم و انبساط نیاز است تا با قطعات و اجزای کولرگازی به صورت مختصر آشنا شوید.

اجزای کولرگازی

تمام سیستم‌های تبرید تراکمی دارای چهار جز اصلی می‌باشند . بقیه لوازم و قطعات جز لوازم اضافی جهت کنترل و بهینه سازی کاکرد به شمار می‌رود . به صورتی که بدون آن‌ها هنوز هم می‌توان یک سیستم تبرید ساخت اما بدون وجود هر یک از این چهار جز اصلی عملکرد آن مختل می‌گردد. این چهر جز عبارتند از :

کمپرسور

کمپرسور را میتوان قلب سیستم تبرید نامید. با کار کمپرسور گاز در سیستم گردش میابد . در واقع کمپرسور گاز با دما و فشار پایین را مکیده و به صورت گاز با فشار و دمای بالا به سیستم تزریق می‌کند.

کمپرسور

کندانسور

کندانسور گاز خروجی از کمپرسور را دریافت کرده با خنک سازی آن را تبدیل به مایع می‌کند. کندانسور همواره باید با فضای خارج در ارتباط باشد تا گرمای گاز را به محیط منتقل کند . در اکثر سیستم‌ها جهت تسریع در خنک سازی و کوچک‌تر شدن حجم کندانسور از یک فن کمک گرفته می‌شود.

کندانسور

لوله مویین

لوله مویین در واقع یک لوله بسیار باریک و بلند است .در کولرگازی ‌های کوچک از لوله مویین و در ظرفیت‌های بالاتر از شیر انبساط استفاده می‌گردد. اساس کار هر دو یکی است. گاز مبرد که در خروجی کندانسور تبدیل به مایع گشته است دارای دما و فشار بالاست. پس از عبور از لوله مویین تبدیل به گازی با فشار و دمایی پایین می‌گردد . که آماده خنک سازی محیط است.

لوله مویین

اواپراتور

اواپرتور بخشی از سیستم است که همواره مورد توجه کاربر قرار می‌گیرد. گاز با دمای پایین وارد این بخش شده و گرمای محیط را می‌گیرد . جهت اننتقال حرارت بیشتر و بهتر در پشت اواپراتور هم یک فن قرار می‌گیرد. در نهایت گاز که گرمای محیط را گرفته و گرم شده وارد قسمت مکش کمپرسور شده و این سیکل تکرار می‌شود.

نحوه عملکرد این اجزا به صورت شماتیک را میتوانید در شکل زیر مشاهده کنید.

سیکل کولرگازی

جهت خرید انواع کولرگازی ایران رادیاتور , هایسنس و دیگر برندهای معتبر بازار میتوانید از طریق لینک اقدام نمایید.

در کولرگازی دو تکه یا همان اسپلیت قسمت‌های کندانسور , کمپرسور و لوله مویین در پنل خرجی قرار می‌گیرد. پنل داخلی هم تنها دارای اواپراتور است که در داخل اتاق نصب می‌گردد. ارتباط بین این دو پنل توسط لوله مسی صورت می‌گیرد.

انجام توصیه‌های زیر کمک شایانی در افزایش طول عمر و بهبود عملکرد کولرگازی می‌کند.

بر روی پنل بیرونی سایه بان قرار دهید .نصب سایه بان باعث کاهش دمای سطح کندانسور و افزایش کارایی آن می‌شود.

لوله های کنداسنور با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه به صورت دوره‌ای شستشو شود. وجود گرد و غبار بر روی لوله‌ها مانع از انتقال حرارت درست می‌گردد.

فیلترهای موجود بر روی پنل داخلی به صورت دوره‌ای باز و شستشو شود.

نصب پنل داخلی و بیرونی حتما به صورت تراز صورت گیرد.

فشار گاز درون دستگاه به صورت دوره‌ای چک شود . در صورت کاهش فشار , گاز به سیستم تزریق گردد.

جهت خرید انواع کولرگازی و اسپلیت به صورت آنلاین میتوانید از طریق سایت تهویه دما اقدام نمایید.

تهویه دما مرکز فروش تاسیسات ساختمانی دارای مجوز از صنف تاسیسات مکانیکی اصفهان.

دیدگاه ها 0

درباره این مطلب دیدگاهی ارسال کنید